Dag 6: donderdag 17 oktober 2002

Highway 1: Hearst Castle en Santa Barbara

Vannacht hebben we heerlijk geslapen, maar ondanks dat is Jacqueline behoorlijk ziek. Vandaag komt ze slecht op gang, omdat er nogal wat slijm vast zit op de luchtwegen. We doen het daarom vandaag lekker rustig aan.

Het ontbijt in het hotel is goed en behoorlijk uitgebreid. We nemen het er lekker van en daarna checken we uit en gaan op pad naar de eerste attractie van vandaag: Hearst Castle. We zijn later dan gepland, maar toch nog vroeg genoeg. Het is 10.00 uur als we aankomen in het bezoekerscentrum. Het weer is weer iets warmer dan gisteren met 22°C, een heerlijke temperatuur. Niet te warm en niet te koud.

In het bezoekerscentrum schrijven we ons in voor een rondleiding. Er zijn 4 verschillende rondleidingen. Voor nieuwkomers wordt tour 1 geadviseerd door het personeel, maar volgens de reisgids is tour 2 veel mooier. Voor beiden geldt dat er een lange wachttijd is voordat we meekunnen, dus daarom besluiten we tour 3 te nemen, want die is meteen beschikbaar. Peter belt intussen nog even met zijn moeder, die in het ziekenhuis ligt voor een nieuwe knie, en gelukkig is alles goed met haar.

Daarna melden we ons bij de instapplaats voor de bus. Van tevoren worden we door een plaatselijke fotograaf nog even op de kiek gezet voor een mooie afbeelding van Hearst Castle en dan mogen we instappen. De bus zal ons helemaal naar boven brengen, naar het kasteel, dat is gebouwd op een enorme heuvel. Het kasteel annex paleis is gebouwd door Randolph Hearst, een mediamagnaat die erg rijk was tijdens zijn leven. Hij gebruikte Hearst Castle voor het geven van feestjes en om veel mensen te kunnen uitnodigen uit zijn kring van beroemde mensen om zich heen. Na zijn dood heeft de familie Hearst Castle geschonken aan de staat Californië en sindsdien is het opengesteld voor het publiek. De enorme ranch aan de voet van de berg is nog wel altijd in bezit van de familie en wordt ook nog door hen bewoond.

Eenmaal boven met de bus worden we opgewacht door een aantal gidsen. Onze tour start bij het buitenzwembad: Neptune Pool. Dit is werkelijk prachtig! Het zwembad is gevuld met zuiver bronwater en werd vroeger verwarmd tot 30°C. Jammer genoeg mogen we er alleen naar kijken. Daarna gaan we verder via één van de gastenverblijven naar de bovenste verdieping van één van de vleugels van het hoofdgebouw. Daar krijgen we een film te zien over Randolph Hearst, de mediamagnaat die het kasteel heeft laten bouwen. Na de film voert de tour ons verder naar het binnenzwembad. Dat is werkelijk magnifiek! Niet te beschrijven zo mooi! De vloer in het zwembad is gedeeltelijk van 24 karaats goud gemaakt en de overdaad en rijkdom straalt ervan af. Ook het verhaal achter het kasteel en zijn bouwer maakt veel indruk. Na de tour gaan we weer met de bus naar beneden naar het bezoekerscentrum. Hier kopen we nog een paar souvenirs en natuurlijk kopen we ook de foto die voor het instappen in de bus is gemaakt.

Het is inmiddels ongeveer 12.30 uur en voordat we onze reis verder naar het zuiden vervolgen, gaan we nog even naar het dorpje om onze ansichtkaarten te posten. Intussen belt Peter nog even met Rob en dan rijden we verder. We hebben vandaag een behoorlijke rit voor de boeg. De reis voert ons eerst nog naar Santa Barbara voor een tussenstop. We hebben Highway 1 nu helemaal uitgereden, vlakbij San Luis Obispo gaat de weg over in Highway 101. Ook deze weg voert ons nog steeds langs de kust, maar de omgeving verandert in uitgestrekte groene weides met grote ranches en wijnplantages. Dit is een hele omschakeling.

Na eerst nog te hebben getankt komen we om ongeveer 15.30 uur aan in Santa Barbara. Hier willen we een citytour maken met de trolley en die vertrekt om 16.00 uur voor het laatst die dag. De tour is leuk, op deze manier zie je in korte tijd toch het leukste gedeelte van het stadje. Het is precies zoals we het ons hadden voorgesteld en zoals het altijd op televisie is te zien. Heel gezellig stadje, met een aantal hele mooie bezienswaardigheden en gebouwen. Eén van de mooiste bezienswaardigheden is de enorme boom midden in het stadje. Dit is de oudste en grootste van oorsprong niet Amerikaanse boom in Californië en komt oorspronkelijk uit Australië. Na de tour gaan we lekker eten op de Pier bij Moby Dick. Het eten is heerlijk en we hebben vanuit het restaurant een mooie uitzicht over de haven en de oceaan. Hier kunnen we de zeehondjes zien spelen met elkaar en ook de pelikanen zien we af en toe een mooie snoekduik maken in het water. Heel leuk, deze entertainment onder het eten! De eigenaar vertelt ons dat er vanochtend dolfijnen in de haven waren en het is wel jammer dat we die hebben gemist.

Na het eten vervolgen we onze reis weer verder naar het zuiden en die voert ons naar Valencia, een stadje ten noorden van Los Angeles. Morgen willen we hier namelijk Six Flags Magic Mountain bezoeken, een pretpark met maar liefst 15 achtbanen en daarmee een ware concurrent voor Cedar Point in Sandusky, Ohio! Om 21.00 uur komen we eindelijk aan in het motel tegenover het pretpark, moe maar voldaan. Vandaag hebben we ruim 400 km gereden.