Dag 3: maandag 14 oktober 2002

San Francisco

Na alweer een nacht slecht slapen, zijn we opnieuw vroeg wakker. We ontbijten in het motel, voor zover je dat een ontbijt kan noemen, en gaan dan op pad. Vandaag gaan we naar San Francisco, de stad bekijken. We parkeren de auto op het terrein naast het Bijou Hotel, waar we de vorige nacht hebben doorgebracht, en nemen dan de kabeltram naar Fisherman’s Wharf. Het ritje met de tram is een hele belevenis, geweldig! En dan die heuvels, met die prachtige vergezichten over de stad en de haven…. Heel mooi! San Francisco is gebouwd op maar liefst 20 heuvels!

Aangekomen op Fisherman’s Wharf gaan we eerst een stukje lopen. We merken nu dat het toch wel heel winderig is aan het water, en daardoor is het gelijk een stuk kouder dan gisteren! Aan het water blijkt het maar 17°C te zijn, dus we moeten dus op zoek naar een warme trui, want we hebben geen jassen meegenomen. We winkelen wat langs de haven, en dan komen we terecht bij de Cannery. Dit is een oude fabriek van Del Monte, waar vroeger hun producten werden ingeblikt. Deze fabriek is schitterend verbouwd tot een winkelgalerie. (Helaas is dit gebouw een paar weken nadat wij alweer thuis waren in Nederland door brand geheel verwoest, dus we mogen van geluk spreken dat we het nog hebben kunnen zien!) Daarna lopen we terug naar Fisherman’s Wharf en komen terecht bij Pier 39. Hier is de Blue and Gold Fleet gevestigd en dat is de enige organisatie die tochten organiseert (en ook mag organiseren) naar Alcatraz. Door Fleet Week en Columbus Day is het in de stad nu heel erg druk. Fleet Week betekent dat alle marineschepen die San Francisco als thuishaven hebben, deze hele week aan wal liggen in de haven, en dat wordt goed gevierd. Omdat het zo druk is, zijn alle dagtochten naar Alcatraz al volgeboekt, maar we hebben geluk: er is een extra avondtour ingelast, en dat terwijl die normaal gesproken niet op maandag wordt gedaan! Dat is dus mazzel hebben, vooral als je weet dat we die eigenlijk toch al het liefste wilden doen! Alcatraz bij avond geeft toch een heel aparte dimensie en ook een schitterende uitzicht op de stad, met alle lichtjes.

Als we de kaartjes hebben gekocht, gaan we verder de pier op. Hier liggen hele leuke winkeltjes. We vinden er ook leuke truien tegen de kou, niet al te duur. We kijken naar de zeeleeuwen die in de haven liggen te zonnen (wat een kabaal en wat een stank!) en daarna eten we lekker aan het buffet van North Beach Pizza. Heerlijk! Vervolgens lopen we weer van de pier af, en komen nog een internetcafé tegen, waar we nog even e-mailen met het thuisfront. Ook kopen we nog een set hele leuke gouden oorbellen voor Jacqueline (beslist niet te duur!) en vinden we een aantal boekjes met kortingsbonnen voor motels. Dan hebben we nog 2 uurtjes over voor we naar Alcatraz vertrekken en we besluiten die tijd nuttig te gebruiken: we gaan naar Lombard Street, het meest bochtige straatje op een hele steile heuvel. We willen eigenlijk de kabeltram nemen, maar daar staat een enorme wachtrij, dus we besluiten om te lopen. Het gaat enorm steil heuvel op, en dat is niet zomaar een heuvel. We moeten regelmatig pauzeren, en vooral Jacqueline heeft het zwaar omdat ze ook nog eens ziek is! Als we dan eindelijk bij Lombard Street zijn, zijn we bekaf! Dat wordt spierpijn! Nu begrijpen we wel waarom de wachtrij bij de kabeltram zo lang was! Eenmaal boven lopen we de trappen naar beneden van Lombard Street en we proberen een taxi te vinden om de jassen op te halen bij de auto en ons naar de pier te brengen, maar dat lukt niet. Alle taxi’s die voorbij komen zijn bezet. We lopen dan maar naar de Pier, zonder jassen, alle heuvels weer terug naar beneden.

Eenmaal beneden bij de Pier is het bijna tijd om naar de boot te gaan die ons naar Alcatraz zal brengen. Daar blijkt een enorme wachtrij te staan, maar die wordt al snel korter wanneer we de boot op mogen. De tocht naar het eiland gaat snel en eenmaal aangekomen op Alcatraz worden we opgewacht door een aantal gidsen, die ons naar boven zullen begeleiden. We moeten namelijk een flinke heuvel op lopen om bij de gevangenis te komen, vergelijkbaar met 13 verdiepingen, maar onderweg horen we allemaal bijzondere en interessante verhalen over Alcatraz. In de gevangenis zelf volg je de rondleiding individueel en op eigen tempo met een audio tape. Deze is ingesproken door oud-gevangenen en –bewakers! Voor slechthorenden hebben ze zelfs een volledig uitgeschreven versie, zodat ik niets hoef te missen! De tour is heel indrukwekkend! Het verhaal is heel levendig en alles lijkt nog maar kort geleden te zijn gebeurd, waardoor het extra indruk maakt. Als we de tour helemaal hebben gelopen kopen we nog wat souveniertjes en dan nemen we de volgende boot terug naar San Francisco.

Het is ondertussen donker geworden en we hebben een schitterend uitzicht op San Francisco, maar het is ook heel erg koud…… Brrrrrr……… Eenmaal op het vasteland nemen we een taxi naar de auto en gaan we vlug terug naar het hotel. We zijn alweer doodmoe en gaan lekker slapen.