Dag 4: dinsdag 15 oktober 2002

San Francisco, Highway 1 en Santa Cruz

Vandaag zijn we alweer vroeg wakker, maar gelukkig hebben we wel beter geslapen dan gisteren. Bij het ontbijt ontdekken we een broodje dat uit de toaster heerlijk smaak.Hmmmm, dat is het eerste ontbijt dat er goed in gaat. Na het ontbijt checken we uit, we laden de koffers in de auto en gaan weer op pad. Vandaag gaan we opnieuw naar San Francisco. Het is erg druk op de weg, en we belanden in de file. Daardoor zijn we later dan gepland in de stad. We zijn vandaag wel goed voorbereid op het weer, we nemen de jassen mee en hebben dikke kleren aan, want het is behoorlijk koud: slechts 16°C.

We parkeren de auto opnieuw naast het Bijou Hotel en nemen de kabeltram naar Fisherman’s Wharf. We hadden eigenlijk de citytour willen nemen van 10.00 uur, maar door de file halen we dat niet meer. Onderweg naar de Pier maken we even een tussenstop bij Borders, een hele grote boekenwinkel en daarna gaan we alsnog naar de Pier voor de Citytour van 11.00 uur. Onderweg worden we aangehouden en krijgen we een boete voor het niet lachen, maar omdat we zo mooi aangekleed zijn (Westerse maatstaven zeker….) komen we ervan af met een paar stickers. Uiteindelijk blijkt de heer die ons heeft aangehouden gewoon een collectant voor de zwervers in de stad, met een ietwat originele aanpak.

We zijn nog net op tijd voor de citytour. Deze tour wordt gemaakt met een bus, die eruit ziet als een kabeltram. Het is een schitterende rit! Via Fisherman’s Wharf gaan we naar de Cannery en vervolgens naar het Palace of Fine Arts, waar we een tussenstop maken. We krijgen de tijd om dit prachtige bouwwerk te bekijken, waar een gedeelte van de film “The Rock” is opgenomen. Het personage van Sean Connery in deze film ontmoet hier zijn dochter. Het gebouw ligt in een heel mooi park waar je lekker doorheen kunt wandelen en om het park staan van die typische Victoriaanse huisjes die je altijd op TV ziet. Na deze stop gaan we via de Presidio naar de Golden Gate Bridge, waar ook weer een stop wordt gemaakt. Eerst stoppen we onder aan de brug, vlakbij het water, zodat we uitzicht hebben op de indrukwekkende pijlers waarop de brug rust. Daarna gaan we met de tram naar boven, waar we opnieuw stoppen en kans krijgen de brug op te lopen. Dat doen we natuurlijk ook, want dat willen we niet missen! Heel indrukwekkend! De terugweg met de tram voert ons opnieuw via Presidio, langs een hele grote militaire begraafplaats naar Nob Hill, een buurt voor de rijken van de stad, en vervolgens naar North Beach en Pacific Heights. Natuurlijk doen we ook Japantown aan en rijden we door Chinatown. De laatste halte voor het eindpunt is Downtown en daar stappen we uit. We hebben de stad nu wel gezien en besluiten om nog even te gaan shoppen. We zien een enorme Nike winkel met maar liefst 5 verdiepingen, waar elk detail in het Nike-logo is uitgevoerd! Daarna komen we onder andere terecht in een computerwinkel en hier maken we gebruik van de internetfaciliteiten om nog even iets te laten horen aan het thuisfront. Ook komen we een schoenenwinkel tegen van Skechers en daar zien we mooie schoenen voor Peter, maar helaas zijn die er niet meer in zijn maat.

Om 15.00 uur gaan we weer terug naar de auto en dan reizen we verder naar het Zuiden. We gaan op zoek naar Highway 1 en we moeten daarvoor dwars door de stad via een van de belangrijkste wegen, Market. Tijdens deze rit hebben we een mooi uitzicht op de heuvels waarop de stad is gebouwd. Na ongeveer 3 kwartier rijden komen we bij Highway 1 en die rijden we verder naar het Zuiden. De weg voert ons langs de Grote Oceaan en biedt prachtige uitzichten. Echt geweldig! Hier zijn gewoon geen woorden voor! Aan de ene kant van de weg liggen de bergen en aan de andere kant de oceaan. De weg is heel bochtig en daardoor kunnen we niet snel rijden, maar dat is ook niet nodig met het magnifieke uitzicht. We maken een tussenstop in Santa Cruz en wandelen hier over de Boardwalk. Dit is een soort permanente kermis aan het strand en hier staat de wereldberoemde Giant Dipper, een hele oude houten achtbaan uit de jaren 20. Jammer genoeg is de Boardwalk gesloten en moeten we het doen met een foto van de achtbaan, we kunnen hem dus niet zelf ervaren.

Daarna gaan we naar Downtown om te eten. We vinden een Mexicaans restaurant, maar het eten valt erg tegen. De inrichting is wel heel erg leuk en ook de ambiance is heel gezellig. Na het eten maken we nog een wandeling in de stad en dan rijden we weer verder. De volgende stop is in Monterey, want hier willen we morgen het wereldberoemde Aquarium bezoeken. Dit is de eerste avond waarop het lang duurt voordat we een betaalbaar hotel hebben gevonden met een vrije kamer. Oorspronkelijk hebben we gezocht op Pacific Grove, een heel mooi schiereiland, maar daar was alles al vol of veel te duur. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in Seaside, iets ten noorden van Monterey en hier vinden we een motel van de keten Howard Johnson. Het is inmiddels al heel laat, we tutten nog een beetje op de kamer, leggen de kleren klaar voor morgen en gaan dan lekker slapen.